According to Julie

Melding til mine medpassasjerer

7 Comments

Gode råd når man skal ta trikk, buss, bane eller tog med Julie:

1. Jeg sitter her (selv om jeg kan bli ufrivillig usynlig noen ganger). Jeg kan gi fra meg plassen til folk som av forskjellige grunner fortjener å sitte, men jeg gir ikke fra meg plassen til vesken din, albuen din eller sekken din.

2. Når man har sitteplass, disponerer man ikke bare kvadratcentimeterne under rumpa, men også kubikkcentimeterne rundt hodet og skuldrene. Ikke sett ting på skulderen min, og ikke len deg selv eller bagasjen din mot armen min. Og ikke slå meg i fjeset med sekken din.

3. Jeg vet det er tidlig om morgenen, men du klarer vel å huske at du har på deg sekk? Da tar du mer plass enn ellers. Vær obs.

4. Hvis det finnes ledige sitteplasser, sett deg. Du tar opp plass når du står også. Spesielt når du står rett foran en ledig sitteplass, så ingen andre kan sette seg der. Det er ikke høflig; det er teit.

5. Hvis to mennesker deler et dobbeltsete, får de halvparten hver. Det gjelder også hvis den ene er mann som nekter å sitte med bena samlet, og den andre er lille meg.

6. Hvis jeg har høretelefoner i ørene, samtidig som jeg leser bok eller avis, vil jeg ikke småprate med deg. Hvis jeg i tillegg tar smertestillende tabletter rett ved siden av deg, er jeg i hvert fall ikke mottagelig for henvendelser av typen “Hei, hvor kommer du fra?” eller “Jeg ser du leser. Vil du ikke heller snakke med meg?”

7. Hvis jeg har tre store vesker og en kaffekopp med meg, og det er mange ledige plasser på bussen, vurder å la meg bruke en plass på bagasjen min, i stedet for å sette deg inntil meg. Jeg ville gjort det samme for deg.

8. Går du på sammen med noen du kjenner, sett deg ved siden av dem om dere har plass. Det er bedre enn å sitte på hver deres side av bussen og rope til hverandre. Uansett hvor tøffe dere tror dere er.

9. Jeg er ikke sur. Jeg er bare trett på vei til, og sliten på vei fra. Det gjelder mange. Hvis du smiler for deg selv, til boken din, ned i kaffen din, til sidemannen, blir jeg likevel glad.

Jeg tester WordPress-appen og blogger fra trikken! Her er utsikten gjennom det ikke spesielt rene vinduet jeg satt ved da jeg publiserte.

 

trikk

 

Les også:

7 thoughts on “Melding til mine medpassasjerer

  1. Hør, hør. Pluss: La de som skal gå ut, gå ut først. Så kan man gå på selv.

    • Enig. Men den regelen får en del spalteplass – eller Twitterplass. Disse reglene er også viktige for meg.

  2. Vil også legge til: Ikke stå helt oppå inngangen med mindre du skal av på neste stopp. Om det er plass lengre inn i bussen/trikken, gå dit, så kommer flere seg på. Om du nå står så nær inngangen du kan, gjør plass til de som skal av. Gå ut om du må. Du kommer deg på igjen. Folk som kommer seg ut gir deg mer plass til å danse.

  3. Og skru av tastelyden på telefonen!

  4. Pingback: Hei nye norske lesere! | According to Julie

Leave a Reply

