According to Julie

Bysykler

2 Comments

 

Ved første øyekast virker bysykler genialt. Hurra, en sykkel man ikke trenger å ta med på bussen, en sykkel som ikke blir stjålet, en sykkel som andre har ansvaret for å pumpe opp dekkene på og reparere hvis den blir ødelagt. Hurra, så lenge det ikke er snø, trenger jeg ikke sitte på overfylte busser mer, og hvis det plutselig skulle begynne å snø, kan jeg bare sette fra meg sykkelen og ta bussen hjem likevel. 

Problemet er at man ikke kan regne med bysykler fordi:

  1. Annenhver gang jeg prøver å bysykle hjemmefra, er det ingen sykler i nærmeste stativ. De andre gangene er jeg heldig og det er akkurat 1 sykkel igjen.
  2. Jeg tør ikke sykle til jobben på Folkemuseet, for hva gjør jeg hvis stativet er fullt når jeg kommer frem? Jeg kan ikke planlegge at jeg skal ha tid til å sykle tilbake til sentrum, sette fra meg sykkelen og ta bussen ut til Bygdøy.
  3. Syklene står stort sett på eller i nærheten av knutepunkter hvor det allerede er gode bussforbindelser. Det jeg hadde trengt, er stativer litt utenfor sentrum, hvor det ikke allerede går busser hvert 3. sekund. (host, Malmøya, host)
  4. Tilbudet kan bare brukes spontant, når jeg ser at det er en ledig sykkel på et stativ jeg likevel går forbi. Og hvis jeg hadde planlagt å gå til en avtale og plutselig bestemmer meg for å sykle, kommer jeg jo for tidlig frem. Altså er det ingen egentlig vits i det.
  5. Siden det ikke er bysykkelstativ på Blindern (fordi Blindern er utenfor ring 2), må jeg uansett sørge for å ha en vedlikeholdt sykkel i boden som jeg kan sykle til skolen med.
  6. Bysykkel kunne virkelig vært praktisk om natten, når man akkurat ikke rekker siste buss. Men nøyaktig samtidig som bussene slutter å gå, stenges sykkelstativene. Ok, jeg skjønner poenget, fulle folk gjør dumme ting med syklene og bør egentlig ikke få lov til å bevege seg i trafikkbildet raskere enn i sjangletempo, men likevel…

Altså: Bysykkel kan ikke erstatte vanlig sykkel, bil eller kollektivtransport, og når det erstatter gåing, blir det bare spontant og for moro skyld, ikke fordi det egentlig er så praktisk. Men det er gøy å kunne trille uten bruk av krefter nedover St. Hanshaugen til sentrum, og så ikke trenge å bruke krefter for å få sykkelen opp igjen.

2 thoughts on “Bysykler

  1. Takk for den oppklaringen. Jeg har av og til lurt på om jeg skulle supplere min vanlige sykling med bysykling (det er ikke alltid det er en fordel å farte rundt på en dyr hybrid, for å si det slik), men dette virker jo rett og slett ikke særlig praktisk. Ellers er sykkelturen ut til Bygdøy blitt en favoritt. Frognerstranda, sykkelstien bak Kongsgården og så til Huk – en perle i Oslo.🙂

  2. “en sykkel som ikke blir stjålet”
    Ja det trodde jeg også…frem til i går. Bysykkelen jeg brukte ble stjålet. Og det på beste vestkant. Makan..skal aldri bevege meg over elven igjen. Må muligens betale 3000kr i erstatning! Håper tyven leverer tilbake sykkelen i stativet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s